آموزش خیاطی از ابتدا

شما با آموزش خیاطی مبتدی و همه آموزش های دیگرجهت یادگیری خیاطی مقدماتی آشنا خواهید شد. شما می توانید آموزش هارا به صورت منظم وآنلاین دنبال کنید

آموزش خیاطی از ابتدا

شما با آموزش خیاطی مبتدی و همه آموزش های دیگرجهت یادگیری خیاطی مقدماتی آشنا خواهید شد. شما می توانید آموزش هارا به صورت منظم وآنلاین دنبال کنید

مراحل آماده سازی پارچه برای شروع خیاطی

مراحل آماده سازی پارچه برای شروع خیاطی


یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از شروع خیاطی آماده کردن پارچه است. این مرحله بر نتیجه کار تاثیر زیادی دارد. غفلت از این کار و عدم انجام صحیح آن می‌تواند منجر به خراب شدن نتیجه دوخت و از بین رفتن جنس خریداری شده شود. در حقیقت، آماده کردن پارچه اقدامی هوشمندانه جهت جلوگیری از بروز نواقص جبران ناپذیر در انتهای کار خیاطی است. جنس‌های مختلف خریداری شده هر یک به شیوه خاصی از آماده سازی نیاز دارند. به طور مثال برخی جنس‌ها که آبرفت زیادی دارند باید پیش از برش شسته شوند. در این مطلب قصد داریم به مراحل آماده کردن پارچه پیش از اقدام به خیاطی بپردازیم.

شستشو


برخی جنس‌ها همچون نخی و تترون میزان زیادی آبرفت دارند، به این معنا که در نخستین دفعات شستشو اندازه آن‌ها تغییر می‌کند و کوچک‌تر می‌شوند. بنابراین قبل از برش زدن باید ابتدا آن‌ها را به طور صحیح شستشو دهید تا به اصطلاح آب بروند، حال که اندازه آن مشخص شد می‌توانید وارد مراحل بعد شوید. به طور کلی، جهت اطمینان خاطر و به منظور جلوگیری از تغییر بیش از اندازه لباس پس از شستشو، بهتر است هر جنسی که خریداری می‌کنید را قبل از برش زدن بشویید. این کار نه تنها میزان آبرفت را مشخص می‌کند، بلکه چنانچه جنس خریداری شده رنگ پس دهد نیز در زمان دوخت کار به رنگ ثابتی رسیده و شما را در ادامه دوخت و دوز با مشکل روبرو نمی‌کند. در برخی موارد میزان تغییر رنگ آن قدر زیاد است که ممکن است شما را از دوخت کار منصرف کند.


شرایط شستشو

شستشو باید با آب سرد صورت گیرد تا میزان آبرفت به کمترین حد ممکن برسد. هرچه از آب با دمای بیشتری استفاده کنید پارچه بیشتر آب می‌رود. این نکته را در دفعات بعدی شستشو لباس نیز باید به خاطر داشته باشید. همچنین جهت رسیدن به رنگ ثابت قدری شوینده به آب اضافه کنید. نیازی به شستن طولانی مدت نیست، تنها کافی است پارچه مدتی در آب و در معرض مواد شوینده قرار گیرد تا کلیه تغییرات احتمالی در جنس مورد نظر حاصل شود و به شما یک محصول نهایی برای شروع کار دوخت و دوز ارائه کند.


اتو کردن 


پس از آنکه پارچه شسته شد، زمانی که هنوز قدری نمناک است آن را اتو کنید. فارغ از جنس آن بهتر است از یک تکه تترون جهت جلوگیری از آسیب دیدن یا کثیف شدن پارچه خود استفاده کنید. در این مرحله پارچه شما کاملا تمیز شده و به یک حالت ثابت و پایدار رسیده است.

مرتب کردن

برای اینکه کار خود را راحت‌تر انجام دهید بهتر است قبل از برش پارچه نخ‌های اضافی را از آن جدا کنید، اگر برش آن کج است بخش‌های اضافه را قیچی کنید. همچنین اگر در بخش‌هایی از کار زدگی وجود دارد یا حتی نام برند بر روی آن ثبت شده قسمت مورد نظر را ببرید تا در هنگام برش نهایی دچار اشتباه یا مشکل نشوید.


فیکس کردن الگو بر روی پارچه

به منظور عدم بروز اشتباه در هنگام برش کار بهتر است کاغذ الگو را بر روی پارچه فیکس کنید. برای این کار از سوزن‌های ته گرد کاملا تیز و با کیفیت استفاده کنید. استفاده از سوزن‌های بی کیفیت یا زنگ زده می‌تواند به پارچه شما آسیب برساند یا آن را کثیف کند. محل قرار گرفتن الگوها را خوب بررسی کنید و آنقدر جای سوزن‌ها را تغییر بدهید تا زمانی که مشاهده کنید کاغذ الگو به صورت کاملا صاف و بدون هیچ جمع شدگی بر روی کار قرار گرفته است. حال می‌توانید با خیال راحت آن را برش بزنید.

کاهش استرس با یادگیری خیاطی :

خیاطی کردن باعث تمرکز ذهن و کاهش استرس و اضطراب می گردد. برای خیاطی کردن نیاز به آرامش و تمرکز بر روی الگوی مورد نظر دارید که این ویژگی سبب احساس آرامش بیشتر می گردد و شما می توانید دقایقی را به دور از استرس اضطراب به هنر خیاطی بپردازید. علاوه بر آن خیاطی کردن نیاز به هماهنگی میان حرکات دست و چشم ها دارد که سبب بهبود مهارت های حرکتی می گردد. با یادگیری خیاطی، می توانید لباس های دلخواه خود را کاملا متناسب با اندامتان بدوزید و همواره در میان سایر افراد خاص تر جلوه کنید. این ویژگی نیز سبب افزایش آرامش روحی می گردد و  از میزان اضطراب شما کاسته می گردد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد